A Felhívás célja elsősorban a Magyar Nemzeti Társadalmi Felzárkózási Stratégiával és a VMOP 1.2.2 intézkedésével (leromlott városi területek rehabilitációja) összhangban, azt kiegészítve a leszakadó és leszakadással veszélyeztetett városi területeken élők közösségi és egyéni szintű társadalmi integrációja. A tevékenységek eredményeként a hátrányos helyzetű emberek életlehetőségei javulnak, elérhetővé válnak a foglalkoztatást, társadalmi integrációt, közösségfejlesztést, oktatást, iskolai felzárkózást, családsegítést, gyermekjóléti szolgáltatást, életvezetési tanácsadást, egyéni fejlesztést és szociális munkát biztosító programok.
Pályázók köre
A Felhívásra támogatási kérelmet nyújthatnak be:
- városi jogállású települések helyi önkormányzatai (GFO 321)
Önállóan nem, konzorciumi partnerként nyújthatnak be támogatási kérelmet az alábbi szervezetek:
- helyi önkormányzati költségvetési szerv (GFO 322);
- helyi nemzetiségi önkormányzat (GFO 371);
- Magyarország területén alapított és itt székhellyel rendelkező, jogi személyiségű civil szervezetek a 2011. évi CLXXV. törvény alapján (GFO 516, 517, 519, 521, 525, 526, 528, 529, 563, 565, 569);
- egyházi jogi személy (GFO 55);
- önkormányzati többségi tulajdonú vállalkozások (GFO 113, 114, 116, 121,128,129, 117, 572, 573);
A felhívás keretében a támogatási kérelem benyújtására önállóan nem, kizárólag konzorciumi formában van lehetőség. Konzorciumvezető kizárólag városi jogállású település helyi önkormányzata lehet.
Kizáró okok, speciális feltételek
Nem támogathatók amelyek:
- Amely (amennyiben releváns) nem rendelkezik az egyenlő bánásmódról és az esélyegyenlőség előmozdításáról szóló 2003. évi CXXV. törvény 31. §-a szerinti öt évre szóló helyi esélyegyenlőségi programmal (társulás esetén településenkénti bontásban).
- Amely (amennyiben releváns) nem rendelkezik az egyenlő bánásmódról és az esélyegyenlőség előmozdításáról szóló 2003. évi CXXV. törvény 63.§-a szerinti esélyegyenlőségi tervvel.
- Amely azon tevékenység megvalósítására irányul, amely korábban az államháztartás alrendszereiből, vagy a Strukturális Alapokból a támogatási kérelemben tervezett tevékenység megvalósítására vonatkozóan támogatásban részesült és annak kötelező fenntartási időszaka még nem járt le. Ez alól kivételt képez, ha a jelen Felhívásra benyújtandó fejlesztési igény a korábban fejlesztett tevékenység minőségi fejlesztésére irányul a korábbi projekt eredményeinek fenntartásával. A korábbi pályázati konstrukciók bemutatását és a jelen fejlesztéstől való lehatárolását a megalapozó dokumentumban vagy a projekt adatlapon szükséges bemutatni.
- Akkor jogosult egy akcióterület támogatásra, amennyiben területén a KSH által szolgáltatott 2011- es népszámlálási adatok alapján a fejlesztés középpontjában szegregátum/veszélyeztetett/kiegészítő jogosultsági terület áll és annak teljes területét magában foglalja az akcióterület. (Az akcióterület jogosultságát a Projekt-előkészítő Tanulmány mellékleteként benyújtandó KSH által kiadott, 2011-es népszámlálási adatokon alapuló szegregációs térképpel és adatsorral szükséges igazolni.)
- Azon települések esetében, amelyek területén található szegregált, szegregációval veszélyeztetett és kiegészítő jogosultsági terület is, ott először a szegregált terület/területek rehabilitációját szükséges biztosítani. Ezt követően valósulhat meg a szegregációval veszélyeztetett és kiegészítő jogosultsági területek rehabilitációja
Kötelezettségek
- Egy támogatást igénylő egy akcióterületre vonatkozóan egy támogatási kérelem benyújtására jogosult. Kivételt jelent az a speciális eset, ha az akcióterületi fejlesztés több ütemre bontva valósul meg.
- A projekt végrehajtása során kötelező együttműködés Társadalmi Esélyteremtési Főigazgatósággal (minimális elvárás, hogy a projekt tartalmát az 1. mérföldkőig legalább 1 alkalommal egyeztetessék a TEF-fel és erről jegyzőkönyv, emlékeztető készüljön, melyet az 1. mérföldkőhöz csatolni kell
Amennyiben a támogatási kérelem a VMOP-1.2.2-21 Felhívás keretében megvalósítani tervezett infrastrukturális tevékenységeket (ERFA) egészíti ki, az alábbi feltételek betartása szükséges:
- A program megvalósításának időtávja min. 30 hónap, max. 60 hónap
- Szegregált területek esetén a fizikai beavatkozások megkezdése előtt az aktív, folyamatos szociális munka feltételeit kötelező megteremteni, és azt fenntartani a program végrehajtása során. A lakosság felzárkózásának előkészítése, a változásokra való felkészülés időtávja és a partnerségi tervezés lebonyolítása minimum 6 hónap. A folyamatos szociális munka biztosítja a szegregált területen élő célcsoport felkészítését a projektre, illetve bevonását a megvalósításba. A projektben a projektmegvalósítás teljes időtartama alatt biztosítani kell a folyamatos szociális munkát. A segítő szociális munka meg kell, hogy előzze a beruházások megkezdését, annak érdekében, hogy a célcsoport tagjai valóban felkészüljenek a mobilizációra, illetve a beruházások megvalósításában való részvételre.
Támogatható tevékenységek köre
Önállóan támogatható tevékenységek:
Együttműködés a közösségi és egyéni szintű társadalmi integráció feltételeinek megteremtése céljából:
- közösségfejlesztést célzó programok (beleértve hitéleti vonatkozású programokat is);
- az érintett lakosság bevonását, a beilleszkedést segítő programok, akciók;
- az akcióterület lakosságának társadalmi integrációját segítő programok;
- a tervezett infrastrukturális fejlesztéseket elfogadtató programok;
- mediációs és antidiszkriminációs programok,
- akcióterületen belüli feszültségek, csoportközi konfliktusok enyhítését, megszüntetését célzó programok.
Folyamatos szociális munka megteremtése:
- pénzügyi, családszervezési és életvezetési tanácsadások, adósságkezelési tanácsadás szolgáltatás;
- problémák feltérképezése, egyéni és családi fejlesztési tervek készítése, megvalósítása és folyamatos felülvizsgálata, mentorálás, utánkövetés, a lakhatási fejlesztésben részesített családok nyomonkövetése;
- szociális munkások a Felhívás céljaihoz illeszkedő segítő tevékenysége;
- szociális munkások felkészítése és szupervíziója;
- együttműködés más közszolgáltatásokkal és programokkal.
Törekvés a foglalkoztatás elősegítésére együttműködve a megyei foglalkoztatási paktumokkal:
- munkaerő-piaci beilleszkedést segítő programok, önálló jövedelemszerzésre való képesség kialakítása, fejlesztése (kivéve foglalkoztatási programok);
- foglalkoztatók felkészítését célzó programok, az előítéletek csökkentése és a célcsoport elhelyezkedésének segítése érdekében;
- közösségi kertekben történő foglakoztatást elősegítő programok lebonyolításának költségei és a kapcsolódó szükséges eszközbeszerzés költségei, amennyiben a termesztett növények kizárólag a foglalkoztatás célját szolgálják és nem kerülnek értékesítésre;
- a foglalkoztatási lehetőségeknek megfelelő mobilitás biztosítása (pl.: a munkahelyre jutás támogatása a munkakipróbálás időtartama alatt);
- a környező foglalkoztatási lehetőségek (betanított munkák, munkahelyek, közlekedés, szolgáltatások, képzések stb.) felderítése, együttműködések kialakítása;
- az elhelyezkedettek nyomon követése, utógondozása, munkahelyi beilleszkedésük segítése.
Törekvés a kora-gyermekkori, gyermekkori és formális oktatáson kívüli fejlesztésre és oktatás fejlesztésére:
- családsegítő és gyermekjóléti szolgáltatás kiterjesztése, bővítése a helyszínen, valamint a kötelező önkormányzati feladatellátáson túli szociális, gyermekjóléti szolgáltatások kialakítása;
- a gyerekek minél korábbi életkorban történő fejlesztése a szülők bevonásával és az iskolai felzárkózását segítő kiegészítő oktatási és készségfejlesztési programok, különös tekintettel a Biztos Kezdet Gyerekház, Tanoda és Roma Lány programokra.
Törekvés az egészség fejlesztésére:
- egészségügyi programok (beleértve a prevenciós, mentálhigiénés programokat);
- hozzáférés biztosítása a preventív jellegű szolgáltatásokhoz;
- az alapellátásban dolgozó védőnők kompetencia fejlesztése;
- a várandósok attitüd váltásainak elősegítése;
- egészségügyi szűrések megszervezése, a célcsoporttagok számára az egészségügyi alap és szakellátás keretében igénybe vehető szűrővizsgálatok elérésének lehetővé tétele;
- az egészségügyi szűrések eredménye alapján szakellátásba kerülés segítése és folyamatkísérés;
- az egészségügyi szűrések eredménye alapján szükséges gyógyászati segédeszközök beszerzése.
Szolgáltatásokhoz való hozzáférés javítása:
- hatósági szolgáltatásokhoz való hozzáférés javítása, ügyintézés elősegítése (iratok beszerzésének segítése, tulajdonviszonyok tisztázása stb.);
- jogi tanácsadás, adósságkezelési tanácsadás, önkormányzatokkal bérlőkijelölési jogról történő megállapodások elősegítése, abban történő segítségnyújtás;
- közszolgáltatások elérésének logisztikai és kommunikációs segítése (szervezés, a telepen élők odajutásának, szolgáltatás helybejutásának segítése, koordináció, stb.);
- A helyi ellátórendszerrel való együttműködés kialakítása, különös tekintettel az egészségügyi, szociális és gyermekjóléti alapellátásra és szakellátásokra.
Bűnmegelőzést, a közbiztonság javítását elősegítő programok:
- bűnmegelőzés és közbiztonság erősítésével kapcsolatos képzési, szemléletformáló programok;
- helyi bűnmegelőzési stratégiák és cselekvési tervek elkészítése, kötelező partnerségben a területileg illetékes rendőrséggel (területi vagy helyi szervek).
Önállóan nem támogatható tevékenységek:
Kötelezően megvalósítandó, önállóan nem támogatható tevékenységek
- Nyilvánosság biztosítása – ÁÚF c. dokumentum alapján;
- Projektarányos infokommunikációs akadálymentesítés.
Választható, önállóan nem támogatható tevékenységek:
- a fenti programok megvalósításához szükséges anyag- és eszközbeszerzés,
- a programokhoz, eseményekhez kapcsolódó tudásmegosztó, kommunikációs platformok (nyomtatott és online felületek) kialakítása és fenntartása a megvalósítás alatt.
Nem támogatható tevékenységek:
- a társadalmi kirekesztődést erősítő programok
- infrastrukturális beruházások
- olyan programok, melyek nem szolgálják a hátrányos helyzetű csoportok felzárkózását, beilleszkedését
Elszámolható költségek köre:
I. Projektelőkészítés költségei
Előzetes tanulmányok, engedélyezési dokumentumok költsége
- Projekt-előkészítő Tanulmány és ahhoz szükséges vizsgálatok, igényfelmérés
- Közösségi Beavatkozási Terv
- egyéb szükséges tanulmányok, vizsgálatok, szakvéleményekg
Közbeszerzés költsége
- közbeszerzési szakértő díja, közbeszerzési dokumentáció összeállítása, közbeszerzési tanácsadói tevékenység díja
- közbeszerzési eljárás díja
Egyéb projektelőkészítéshez kapcsolódó költség
- hatósági díjak
- projekt kapcsán szükséges településrendezési terv módosításának költsége
- ITS és mellékleteinek felülvizsgálata, elkészítése
- KSH adatszolgáltatás költségei
- előkészítő szociális munka
- előkészítés során felmerülő kommunikációs költségek
- egyéb szakértői tanácsadás,
- közösségi tervezéssel kapcsolatos szakértői költségek, amennyiben az önkormányzat vállalja a szélesebb lakossági, érintetti bevonást
II. Beruházáshoz kapcsolódó költségek
- Eszközbeszerzés költsége
- Immateriális javak beszerzésének költsége
III. Szakmai megvalósításhoz kapcsolódó szolgáltatások költségei
- Képzéshez kapcsolódó költségek
- tananyag fejlesztése, kivitelezése
- tananyag fejlesztéshez és képzéshez kapcsolódó akkreditációs, minősítési, értékelési, regisztrációs díjak
- képzés költsége résztvevőnként
- oktatók költségei
- oktatók és a képzésben résztvevők utazási, étkezési és szállásköltségei
- megszervezés lebonyolítás költségei,
- a célcsoport tagjainak fizetett képzési támogatás, vagy egyéb, a célcsoport tagjainak a képzésük idejére fizetett díjazás (pl. megélhetési támogatás)
- képzés céljára használt helyiségek, illetve eszközök bérleti díja
- képzéshez kapcsolódó egyéb költségek
- Egyéb szakértői szolgáltatás költségei
- fordítás, tolmácsolás, lektorálás költsége
- munkaköri alkalmassági vizsgálat díja
- felmérések, kimutatások, adatbázisok, kutatások, tanulmányok készítésének költsége
- a támogatott tevékenységhez közvetlenül kapcsolódó igénybe vett szakértői szolgáltatások
- Marketing, kommunikációs szolgáltatások költségei
- marketingeszközök fejlesztése
- rendezvényszervezés, kapcsolódó ellátási, ún. „catering” költségek, reprezentációs költségek
- egyéb kommunikációs tevékenységek költségei
- Kötelezően előírt nyilvánosság biztosításának költsége
- Szakmai megvalósításhoz kapcsolódó bérleti díj
- szakmai megvalósításhoz kapcsolódó irodabérleti díj
- szakmai megvalósításhoz kapcsolódó eszközök és immateriális javak bérlési költsége
- Egyéb szolgáltatási költségek
- biztosítékok jogi, közjegyzői, bankköltségei
- hatósági igazgatási, szolgáltatási díjak, illetékek
- vagyonbiztosítás díja
- a támogatott tevékenységhez közvetlenül kapcsolódó igénybe vett egyéb szolgáltatások
IV. Szakmai megvalósításban közreműködő munkatársak költségei
- Szakmai megvalósításhoz kapcsolódó személyi jellegű ráfordítás
- munkabér
- foglalkoztatást terhelő adók, járulékok
- személyi jellegű egyéb kifizetések Szakmai megvalósításhoz kapcsolódó útiköltség, kiküldetési költség
- utazási költség
- szállásköltség
- helyi közlekedés költsége
- napidíj
V. Projektmenedzsment költség
- Projektmenedzsment személyi jellegű ráfordítása:
- munkabér
- foglalkoztatást terhelő adók, járulékok
- személyi jellegű egyéb kifizetések
- Projektmenedzsmenthez kapcsolódó útiköltség, kiküldetési költség:
- utazási költség
- helyi közlekedés költségei
- napidíj
- Projektmenedzsmenthez igénybevett szakértői szolgáltatás díja
- Egyéb projektmenedzsment költség:
- projektmenedzsmenthez kapcsolódó iroda, eszköz és immateriális javak bérleti költsége
- projektmenedzsmenthez kapcsolódó anyag és kis értékű eszközök költsége
VI. Szakmai megvalósításhoz kapcsolódó egyéb költsége
- Célcsoport támogatásának költsége
- Általános (rezsi) költség
- Egyéb általános (rezsi) költség:
- kommunikációs és postaforgalmi szolgáltatások költsége
- általános vállalat-irányítási költség
- közüzemi szolgáltatások költsége
- dokumentációs/archiválási költség
- bankszámla nyitás és vezetés költsége
- biztosítási költség
VII. Adók, közterhek (ide nem értve a le nem vonható áfát)
VIII. Tartalék
Az elszámolható költségek mértékére, arányára vonatkozó elvárások:
Nem elszámolható költségek köre:
- a Felhívásban foglalt fejlesztésekhez közvetlenül nem kapcsolódó költségek;
- banki és pénzügyi költségek, kamattartozás kiegyenlítése, hiteltúllépés költsége, egyéb pénzügyforgalmi költségek;
- ingatlan és eszköz lízing;
- használt gépek, berendezési tárgyak, felszerelések beszerzési költségei;
- járművásárlás (iskolabusz, személygépkocsi, hulladékszállító jármű stb.);
- ingatlanvásárlás;
- saját teljesítés (kivéve az 5.5 pontban felsorolt költségeket);
- minden olyan költségtétel, amely vonatkozásában a piaci ár a felhívás 5.6. pontjának megfelelően nem alátámasztott
Projekt területi korlátozása
A tervezett projektek integrált módon, városi jogállású települések azon akcióterületeit fejleszthetik, amelyek a város Integrált Településfejlesztési Stratégiájában (ITS) nevesítésre kerültek vagy legkésőbb a projektfejlesztés alatt nevesítésre kerülnek
A szegregált, illetve a szegregációval veszélyeztetett és kiegészítő jogosultsági terület lehatárolása szegregációs mutató alapján történik, a település területén belül olyan területileg egybefüggő tömböket szükséges kiválasztani, amelyekre együttesen jellemző, hogy a szegregációs mutató határértékének megfelelnek. A tömb népszámlálási célra létrehozott, általában közterületek és/vagy természetes és mesterséges tereptárgyak (pl. vasútvonal, autópálya nyomvonala, vízfolyás partja), valamint rácshálós térinformatikai megoldás eredményeképpen kialakított, településen belüli kisterületi egység.
Támogatás mértéke:
max. 100%
Támogatás összege:
- Az igényelhető vissza nem térítendő támogatás minimum és maximum összege a felhívás területspecifikus mellékletében kerül szabályozásra.