Át nem vett küldemények az e-kereskedelemben

By |2023-08-30T11:37:04+00:002021. november 26.|

Mi az alap probléma az át nem vett küldeményekkel?

Sok esetben gond a webshopos rendelés átvételének elmaradása. A legfőbb probléma abból fakad, hogy sokszor a vevő ezt nem jelzi előre, nem áll el a vásárlástól, hanem egyszerűen csak nem veszi át.

Ilyenkor az eladót nem csak a kiszállítás, hanem a visszaszállítás költsége is terheli, ami nála kárként jelenik meg. Ha a vevő elállna, akkor a visszaszállítás költsége őt terhelné. Ha sok ilyen vásárlása van egy webshopnak, akkor éves szinten ez tetemes kárt is tud okozni.

Mi ilyenkor a jogi helyzet?

Ahogy említettem, a vásárló nem áll el és nem is értékelhetjük ezt a helyzetet elállásnak, mivel az célzott jognyilatkozat, amit a vevőnek mindenképpen meg kell tennie, ráutaló magatartással (azzal tehát, hogy nem veszi át a küldeményt) nem lehet elállni egy vásárlásról.

Jogilag így főszabály szerint az eladónak teljesítési kötelezettsége van, hiszen kötött egy szerződést a vásárlóval, hogy átadja számára a terméket, ha ehhez szigorúan tartani kívánja magát, akkor újra és újra megkísérli az átadást, de ezzel csak újabb és újabb szállítási költséget generál magának.

Mit tehetünk?

Elsőként meg kell próbálni felvenni a kapcsolatot a vásárlóval (ezt diktálja az általános együttműködési kötelezettségünk). Kiderülhet, hogy akadályoztatva volt az átvételnél, de teljesíteni lehet számára a megrendelést. Ilyenkor az ismételt kiszállítás és a webshopos rendelés átvételének elmaradása miatti visszaszállítás költségét is fel lehet számítani a vásárló számára.

Ha a kapcsolatfelvétel nem jár sikerrel, akkor fel kell mondani a szerződést a vásárló felé (email-ben is megfelelő) arra hivatkozva, hogy megszegte a szerződést, ami a felek között létrejött (a vásárló szerződéses kötelezettsége a felajánlott teljesítés elfogadása), ezt követően kárként számon kérhető a vásárlón a webshopos rendelés átvételének elmaradása miatti szállítási költség. Ha a vásárló a vételárat előre kifizette, akkor vissza kell számára utalni a vételárat, de levonhatjuk belőle az átvétel elmaradása miatti szállítási költséget.

Cikk írója:
Informatikai jog
dr. Németh Ádám Ügyvédi Iroda
Dr. Németh Ádám a dr. Németh Ádám Ügyvédi Iroda infokommunikációs jogi szakjogásza. Az Ügyvédi Iroda megalakulása óta foglalkozik elektronikus kereskedelemmel kapcsolatos kérdésekkel. Széles körű tapasztalattal rendelkezik a szerzői jog területén.

Munkáját a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóságnál kezdte, kiváló műszaki szakember kollégáinak köszönheti a műszaki és informatikai gondolkodásmód alapjait, azt, hogy ki tud lépni a sablonos és elavult jogi gondolkodásmód keretei közül.

Fontos számára a felhalmozódott tudás megosztása, ezért üzemelteti az informatikaijog.hu weboldalt, oktat a Milton Friedman egyetemen és segít szakértőként a Nemzeti Hírközlési és Informatikai Tanácsnak. Gyakorlatban alkalmazható tanácsokkal segít eligazodni ügyfeleinek az adatvédelmi jog világában.

Mára sikerült elérnie, hogy megértse az ügyfeleit és ők is megértsék tolmácsolásában azt, hogy mit szeretne a jog mondani.

További cikkeink amik érdekelhetik

Telekalakítási eljárás: telekfelosztás

Amennyiben bárkiben felmerülne a tulajdonában álló telek (építési telek vagy mezőgazdasági művelés alatt álló, illetve mezőgazdasági művelés alól kivett földrészlet) […]

2022.08.30.
Közigazgatási jogorvoslati rendszer

Az utóbbi években a közigazgatási jogorvoslati rendszer számos nagy változáson esett át, ezen átalakítások közül talán minden Ügyfél számára a […]

2022.09.08.
Az egészségügyi adatok titkosítása és az érintett hozzáférési joga

A minap az egyik nagy forgalmú magánrendelő mint adatkezelő az én kifejezett érintetti kérésemre sem küldte el titkosítatlan emailben a […]

2022.09.07.

Lépjen velünk kapcsolatba

{{error_elements['nev']}}
{{error_elements['nev']}}
{{error_elements['cegnev']}}
{{error_elements['cegnev']}}
{{error_elements['contact_email']}}
{{error_elements['contact_phone']}}
{{error_elements['megjegyzes']}}
Üzenet küldése folyamatban...