A munkaidő nyilvántartása

By |2022-05-09T09:58:26+00:002022. május 9.|

A Munka Törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény (továbbiakban: Mt.) 134. § (1) bekezdés szerint a munkáltató tartja nyilván a rendes és rendkívüli munkaidő, a készenlét, a szabadság tartamát is. Ez azt jelenti, hogy a munkáltató feladata és kockázata (felelőssége) ezen nyilvántartás vezetése még akkor is, ha a gyakorlatban ezt a feladatot a munkavállalókra szignálja.

A munkaidő-nyilvántartásról az Mt. részletesebb előírásokat nem tartalmaz, azonban a fenti rendelkezés alapján a hatósági és bírósági gyakorlat kialakította a követelményeket.

A munkaidő-nyilvántartással szembeni legfontosabb elvárások címszavakban:

  • naprakészség
  • hitelesség
  • valóság
  • rendelkezésre állás

Mit jelentenek ezek?

A munkaidő-nyilvántartást naprakészen kell vezetni, azaz minden nap aktuálisan fel kell tüntetni a tényleges ledolgozott munkaidőt, a kivett szabadságot vagy a készenlétet, rendkívüli munkát. Ez az Mt. 134. § (3) bekezdés szerint úgy is teljesíthető, hogy az írásban közölt munkaidő-beosztás hónap végén történő igazolásával és a változás naprakész feltüntetésével történik.

A munkaidő-nyilvántartásnak hitelesnek kell lennie, amely akkor teljesül, ha utólag nem lehet nyom nélkül változtatást eszközölni a nyilvántartásban. Így például megfelel a hitelességnek, ha a nyilvántartást papíron tollal vezetik, de az már nem, ha elektronikusan egy sima excel táblában (az excelben utólag bárki módosíthat anélkül, hogy nyomon lehetne követni a változtatást).

A munkaidő-nyilvántartás a valós adatokat kell, hogy tartalmazza. Ebben a körben gyakori hiba például, hogy nem a munkavégzés kezdő és befejező időpontját tüntetik fel, hanem a munkahelyre érkezés és onnan való távozás időpontját. Az is problémát jelenthet, ha nincs feltüntetve valamely adat, tipikusan távollét esetén szokott előfordulni, hogy nem jelölik a jogcímet (pl. szabadság, betegszabadság, igazolatlan távollét).

A rendelkezésre állás azt jelenti, hogy a munkaidő-nyilvántartásnak a munkavégzés helyén mindig azonnal rendelkezésre kell állnia. Tehát ha hatósági ellenőrzésre kerül a sor, akkor haladéktalanul be kell tudni mutatni az aktuális, illetve a korábbi munkaidő-nyilvántartásokat.

Cikk írója:
Munkajog
Antalóczy Ügyvédi Iroda
Az Antalóczy Ügyvédi Iroda a magyar ügyvédi irodák közül azzal tűnik ki, hogy kifejezetten munkajogra szakosodott, és kapcsolódó cégjogi, szerződési jogi, versenyjogi tanácsadást, illetve képviseletet is vállal.

Az irodavezető, dr. Antalóczy Adrienn LL.M. ügyvéd, munkajogi és adatvédelmi szakjogász. Munkanyelve a magyar és angol, ezen kívül társalgási szinten beszél németül. Nemzetközi ügyvédi irodáknál szerzett gyakorlatot és saját praxisában is elkötelezett maradt a magas szakmai színvonalú, ugyanakkor ügyfélbarát munka mellett.

Rendszeresen publikál munkajogi cikkeket, tanulmányokat munkajogi és HR szakportálokon, munkajogi tárgyú folyóiratokban és egyéb kiadványokban, továbbá munkajogi tárgyú előadásokat tart.

Ügyvédi tapasztalata szerint a munkajog területén a megelőzés hatékonysága mérhető. Mind pénzben, mind időben sokkal többe kerül ugyanis a vitás helyzetek utólagos megoldása, illetve a helytelen gyakorlat megreformálása, mint amikor egy cég előrelátóan, szakszerű munkajogi támogatással építi fel és működteti a munkaszervezetet.

További cikkeink amik érdekelhetik

Horizont Európa Accelerator Rásegítő Pályázat

  Horizont Európa Accelerator Rásegítő Pályázat A támogatási kérelmek benyújtása 2022. október 19. 16:00-ig lehetséges. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium […]

2022.05.09.
A bizalmi vagyonkezelési jogviszony felelősségi és helytállási kérdései

A bizalmi vagyonkezelési jogviszonyban a vagyonkezelő elsődleges kötelezettsége a vagyon kezelése, amely tekintetében a szerződés (egyoldalú nyilatkozat, végrendelet) előírásai, valamint […]

2022.04.04.
Új 0%-os hitelkonstrukció jelent meg, a Széchenyi Benzinkút Kártya

A Széchenyi Turisztikai Kártya GO! konstrukció keretében elérhető a Széchenyi Benzinkút Kártya a gépjármű üzemanyag-kiskereskedelemmel foglalkozó vállalkozások számára a kedvezőtlen […]

2022.04.08.

Lépjen velünk kapcsolatba

{{error_elements['nev']}}
{{error_elements['nev']}}
{{error_elements['cegnev']}}
{{error_elements['cegnev']}}
{{error_elements['contact_email']}}
{{error_elements['contact_phone']}}
{{error_elements['megjegyzes']}}
Üzenet küldése folyamatban...