A fejlesztések esetében (ideértve a weboldal fejlesztéseket is) tipikus probléma a fejlesztés hibás teljesítése, annak megítélése. A fejlesztési szerződések körüli jogviták tipikus esetben a mennyiségi, vagy minőségi kifogásokon alapulnak.
Mire kell figyelni a teljesítés során?
Általános gond, hogy a felek nem rögzítik megfelelően azt, hogy mire is kell irányulnia a fejlesztésnek, nincs kellően pontos specifikáció. A „legyen olyan, mint a másik honlap” kijelentés nem egyenlő a specifikációval.
Ez mind a két félnek később gondot okoz. A megrendelő nem tud mire alapozni, amikor egy funkciót hiányol a fejlesztésből, hiszen nem szól semmi arról, hogy azt valóban ő meg is rendelte.
A fejlesztő pedig a másik oldalról nem tudja azt alátámasztani, hogy számára ez már egy új megrendelés, hiszen neki sincs a kezében semmi arról, hogy mit kell pontosan fejlesztenie.
Hogy előzzük meg a bajt?
Minden esetben pontosan írjuk le, hogy mit szeretnénk a specifikációban, minden funkció, elvárt kinézet, elvárt működési elv segít a fejlesztőnek is és nekünk is. Az egyes funkciókat a lehető legjobban írjuk le. Ha a specifikációban leírjuk, hogy pdf exportot szeretnénk, akkor rögzítsük azt is, hogy annak a pdf-nek hogy kell kinéznie és mit kell tartalmaznia.
A megrendelőnek azt is figyelembe kell vennie, amikor a fejlesztés hibás teljesítését megítéli, hogy egy-egy apró hiányosságért nem lehet az egész fejlesztést hibásnak minősíteni.
Ha már megvan a baj?
Ha már bekövetkezett a fejlesztés hibás teljesítése, mindenképpen a békés megoldás felé kell törekednie a feleknek, mivel egy informatikai fejlesztéssel kapcsolatos hibás teljesítési per komoly költségekkel jár.
Ha perre kerül a sor, akkor a jogosultnak, azaz a megrendelőnek kell bizonyítania a hibás teljesítés tényét és mértékét (legalábbis ebben az esetben).
Informatikai fejlesztések esetében ez minden esetben igazságügyi szakértő kirendelését jelenti, amely komoly költséget jelent a megrendelő számára. A fejlesztés készültségi fokának, vagy minőségének megítélése nem olyan kérdés, amit informatikai szakértelem nélkül meg lehetne ítélni.
Viszont, ha nincs megfelelő specifikáció, akkor a szakértő sem tudja mihez képest megítélni a készültségi fokot, csak általában tud nyilatkozni arról, hogy a megrendelő által hiányolt funkció általában a hasonló oldalak részét képezi-e.
Munkáját a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóságnál kezdte, kiváló műszaki szakember kollégáinak köszönheti a műszaki és informatikai gondolkodásmód alapjait, azt, hogy ki tud lépni a sablonos és elavult jogi gondolkodásmód keretei közül.
Fontos számára a felhalmozódott tudás megosztása, ezért üzemelteti az informatikaijog.hu weboldalt, oktat a Milton Friedman egyetemen és segít szakértőként a Nemzeti Hírközlési és Informatikai Tanácsnak. Gyakorlatban alkalmazható tanácsokkal segít eligazodni ügyfeleinek az adatvédelmi jog világában.
Mára sikerült elérnie, hogy megértse az ügyfeleit és ők is megértsék tolmácsolásában azt, hogy mit szeretne a jog mondani.