Sokak számára nem ismert, hogy a földhivatali (ingatlan-nyilvántartási) eljárásokban nemcsak papír alapon, hanem meghatározott esetben elektronikus úton is lehetőség van az ügyek intézésére.
Ha a földhivatali eljárás olyan okirat (például adásvételi vagy jelzálogszerződés, illetve haszonélvezeti jogról lemondó nyilatkozat) alapján indul, amelyet közjegyző készített, ügyvéd vagy kamarai jogtanácsos jegyzett ellen, a földhivatali eljárásban a jogi képviselet kötelező. Ez azt jelenti, hogy a földhivatali eljárás megindítására okot adó okiratban érintett személy vagy személyek a földhivatali eljárásban kizárólag ügyvéd, ügyvédi iroda, jogtanácsos vagy közjegyző közreműködésével vehetnek részt.
Az elektronikus ügyintézésről szóló törvény szerint ‒ más törvény vagy kormányrendelet eltérő rendelkezése hiányában ‒ a jogi képviselő elsősorban elektronikus úton tartja a kapcsolatot az eljáró hatóságokkal, így a földhivatalokkal is. Elektronikus kapcsolattartási útnak minősül az úgynevezett E-papír szolgáltatás, de nem minősül annak az email. Elektronikus kapcsolattartás esetén a földhivatali kérelmet és a földhivatali bejegyzés alapjául szolgáló okiratot (például szerződést) elegendő egy példányban benyújtani. Megjegyzendő, hogy az ingatlan-nyilvántartási eljárásról szóló törvény szerinti esetben a személyesen, azaz jogi képviselő nélkül eljáró és ügyfélkapuval rendelkező természetes személy vagy cégkapuval rendelkező jogi személy is eljárhat elektronikus úton.
Elektronikus úton indított földhivatali eljárásban kizárólag olyan okirat használható fel, amely elektronikus formátumban (például PDF. formátumban) létezik és
- a) azt a szerződő felek mindegyike vagy a nyilatkozó fél úgynevezett minősített vagy minősített tanúsítványon alapuló fokozott biztonságú elektronikus aláírással vagy időbélyegzővel (a továbbiakban együttesen minősített aláírással) látja el vagy
- b) azt szerződő felek mindegyike vagy a nyilatkozó fél Magyarország Kormánya által nyújtott úgynevezett AVDH (azonosításra visszavezetett dokumentumhitelesítés) szolgáltatással hitelesítik
Ezen túlmenően, a jogi képviselő által szerkesztett elektronikus okiratot abban az esetben lehet az elektronikus földhivatali eljárásban felhasználni, ha az a) vagy b) pontban előadott esetek szerinti okiratot az okiratot szerkesztő vagy ellenjegyző jogi képviselő is minősített aláírással látja el.
Az előző bekezdés szerinti eredeti elektronikus okirat használható fel a földhivatali eljárásban. Erre tekintettel, nem használható fel az a dokumentum az elektronikus földhivatali eljárásban, amely eredetileg papír alapon jött létre és azt például a jogi képviselőként eljáró ügyvéd alakította elektronikus okirattá a dokumentum beszkennelése és minősített aláírással való ellátása útján.
A digitális ügyintézés terjedésével, a személyek közötti távolság leküzdésének növekvő lehetőségeivel, a minősített aláírások és az AVDH szolgáltatás használatának és ismeretének bővülésével számítani lehet arra, hogy már a közeljövőben is növekedni fog az elektronikus úton megindított földhivatali eljárások száma. Ily módon ugyanis az érintettek számára gyorsabbá, könnyebbé és rugalmasabbá válik a földhivatali ügyek intézése (például azáltal, hogy nem kell személyesen megjelenni a szerződést ellenjegyző ügyvéd előtt és nem kell olyan sok példányban aláírni a dokumentumokat).
Számos magyarországi és külföldi konferencián szerepelt előadóként ingatlanjog témába, többek között 2017-ben a Magyar Ingatlan-Gazdálkodók Szövetsége, valamint az Európai Ingatlantanács (CEPI) szervezésében magyar nyelven, 2018-ban pedig a European Society of Construction Law szervezésében angol nyelven.
Számos szakmai tanulmány és cikk szerzője (angol és magyar nyelven) elsődlegesen az ingatlanjog területén.